
De week van de hoogbegaafdheid deel 5
Ik neem je deze week mee in ons traject rondom hoogbegaafdheid, van de slaapobservatie en het bezoek aan de psycholoog, naar de observatie van het consultatiebureau, de start op school en zijn begeleiding. En nu dan het grote overleg van school.
Jurre zat net een half jaartje op school in groep 1, we hadden weer een lockdown gehad en toen stond het gesprek met school. Tijdens de lockdown had jurre ons verrast met het lezen van korte woordjes en het maken van rekensommen tot 20. Inmiddels had ik al een hoop theorieën gelezen rondom hoogbegaafdheid en was mijn hoop dat de ontwikkelingsvoorsprong zou verdwijnen verdwenen. Ik vond vooral heel veel herkenning.
Voorbereid met een lijstje punten voor school, zo gingen wij het gesprek in. Vooral het idee dat wij hem moesten gaan uitleggen. Nou dan valt er een last van je schouders af als je dit niet nodig hebt. De juffen van jurre hadden hem heel goed door! Ze beschreven hem zoals wij hem ook zagen! Maar stelden ook voor om hem over te zetten naar groep 2, wat zou betekenen dat hij 1 jaar over groep 1 en 2 zou doen en hierna mee zou gaan naar groep 3. Aansluiting bij de groep 1 leerlingen had hij sowieso al bijna niet, in groep 2 zaten zijn vriendjes. En we konden nu nog een half jaar bekijken of het een fijne zet zou zijn om hem in zijn vertrouwde omgeving moeilijkere werkjes te geven. We hebben hier niet lang over na hoeven denken, dit leek ons ook de beste zet op dit moment.
Daarnaast werd Paula van de talententuin ook ingevlogen via het samenwerkingsverband waardoor ze jurre op 2 manieren kon begeleiden. En hebben we na veel twijfelen besloten om hem te laten onderzoeken, om de bevestiging te krijgen voor onszelf vooral.
Reactie plaatsen
Reacties